KOSTHOLD #teamvestby
Uke 3 av 12

PT Birgitte sier at frokost er viktig og det bedrer resultatene – derfor laget hun frokost til oss denne uken og tipset oss om hvordan spise så riktig som mulig.

 

 

Manglende frokost kan gå utover både konsentrasjon, humør, treningen og generelt formen gjennom hele dagen. Mye tyder også på at dropper vi frokosten har man lettere for å legge på seg. Vi trener minimum 3 dager i uken og må få i oss alle måltider, så sunt og med så riktig næringsinnhold som mulig, tilpasset hver og enkelt av oss.

Spiser du frokost?
For mange er frokost dagens viktigste måltid, mens andre syns frokost er oppskrytt og mener at de holder seg minst like slanke, friske og våkne uten. I vår lille gruppe er det flere som før tok lett på frokosten, men det endres sake men sikkert. Og sakt men sikkert er den beste endringen, sier alle våre flotte 3 PTèr. PT Paal-Erik, PT Marius og vår kjære PT Birgitte.

FIBER?
Det viktigste er at du er bevisst på at du får i deg fiber, og litt protein. Fiber har en positiv innvirkning på blodsukkeret, mens proteinet metter godt.
Denne uken spiste vi grovbrød, egg, makrell i tomat, salat, tomat og agurk + apelsin og kiwi, vi drakk mye vann og kaffe.

DRIKK VANN
Vi drikker vann fremfor annet – det funker!

Her ser noen tips!
– Hvorfor drikke vann?
– Vann slukker tørsten mest effektivt
– Kroppen trenger vann for at alle deler av det avanserte kroppsmaskineriet skal virke bra
– Vann er gratis, kalorifritt og lett tilgjengelig i Norge
– Vann gjør at du tåler varmen bedre
– Vann kan gjøre at du får mindre vondt i hodet
– Vann under treningsøkten er nødvendig for å ikke blir dehydrert og for å orke mer og holde lenger (Er treningsøkten lang trenger du også tilskudd av næringsstoffer)
– Vann etter treningsøkten er helt nødvendig for at kroppen skal komme seg raskt og blir klar for nye prestasjoner
– Vann er bra for tennene
– Vann er bra for å huden
– Vann er nødvendig for å tenke klart
Tips for å få drukket nok vann:
– Ha alltid med deg en vannflaske på skolen, jobben, på tur og ellers.
– Drikk litt hver time.
– Sett en mugge eller flaske med vann i kjøleskapet, hvis du liker at vannet er helt kaldt.
– Det er ofte lettere å drikke vann hvis det ikke er så iskaldt
– Varier med å smaksette vannet med en sitronskive, litt sitronmelisseblad, en skive melon eller et par jordbær.
– Drikk primært vann uten tilsetning, siden syretilsetninger kan skade tennene.
– Server vannet i flotte mugger og legg gjerne i isbiter.
– Drikk gjerne et glass vann før måltidet og før du legger deg.
– Drikk vann som drikke til middagen.
– Drikk et glass vann ved siden av hvis du drikker kaffe, te eller annen drikke som er vanndrivende.